lördag 16 augusti 2008

Bakom flik 2 i Filofaxen III

Raggarnas Jerry Williams.
Eddie Medusas vän om Eddie Medusa efter den senares bortgång. Jag trodde att det var Jerry Williams som var raggarnas Jerry Williams.

Pizza, kebab, korv, mat
Ovanligt uppriktig skylt på snabbkrubbssylta

Trött med en ton av rotmos.
Vinrecension i Expressen. O, hur trevligt vore det inte att vara vinskribent! Jag kan inte tillnärmelsevis tillräckligt mycket om vin, men det skulle vara roligt att hitta på liknelserna.

Tänker du, eller har du flyttat hemifrån?
Jag vet knappt själv hur man ska kommatera denna sats, men jag vet att hyresgästföreningen (?) som skrev den här annonsen tycker att man är helt dum i huvet om man inte bor kvar hos sina föräldrar i hög ålder.

Efter en god natts sömn bjuder vi på en stor frukostbuffé i vår matsal.
Personalen på Hotell Amaranten annonserar gärna om att de sover på söta örat hela natten medan gästerna får göra vad de vill tills frukosten är klar.

Analfabetiseringsmaterial
planerar ett läromedelsförlag att framställa, läste jag nyss. En intressant om än inte direkt berömvärd pedagogisk insats. Jag är oändligt nyfiken på hur man gör för att lära folk att inte kunna läsa.

Soltorkad tomatsås
vankades på en restaurang som jag besökte nyligen. Oh, yum, som Blackadder säger.

Vet du vad du kommer att säga om du ägnar en minut om dagen åt apelsiner? OJ! Du kommer att utropa detta varje dag med förnyad framåtanda.
Detta, exakt detta, står att läsa på helsidor i annonser i veckopressen i en EU-finansierad kampanj för, ja, apelsiner, då. Eller apelsiner med LSD i – de får en alltså att ropa OJ! "med förnyad framåtanda varje dag" … Ja jäklar. Man får hoppas att (den spanska? tyska?) originaltexten låter något mer begåvad.

Tack för att du reser med Connex!
står det i tunnelbanan på ett försmädligt sätt. När den gröna linjen inte går – vilket den sällan gör – skulle jag gladeligt ta ett annat tåg än ett Connextåg om några sådana fanns. Vad är nästa steg? "Tack för att ni andas syre?"

– Om jag nu ska sätta ord på vad du säger …
sa en prisnosig förändringskonsult som jag träffade för lite sedan. Den ska jag börja köra med.

Biltrafik sker på egen risk
dök plötsligt upp på en skylt bredvid vägen i Dalarna. Man föreställer sig att detta kommer som en överraskning för ganska få.

Blev du vittne till rånet mot Din Sko i torsdags?
sa dom på Efterlyst på TV3 just när jag kom in i rummet i förra veckan. Jag hade inte sett inslaget och hörde inte versalerna utan trodde att Hasse Aro hade ätit LSD-apelsiner.

– Ni har varit ihop länge?
– Ja, i fem år.
– Och ni kände ändå för att gifta er?!

Tjuvlyssnat replikskifte på tåg. En intressant syn på livet och kärleken.

– Nummer siochså, Helena Nilsson, Mora – lycka till på färden ner mot Göteborg!
ropade speakern på Tjejvasan. Alla andra önskade han lycka till på färden mot Mora. Man hoppas att Helena Nilsson fick hjälp med att valla om för grus i trakten av Grängesberg.


Samlandet fortsätter.

Inga kommentarer: