lördag 16 augusti 2008

Bakom flik 2 i Filofaxen II

Söker stenrik karl som antingen är snygg eller väldigt ofta bortrest. Jag är ganska rolig.
Kontaktannons in extenso – detta var hela texten. Hade jag varit karl hade jag svarat, alldeles oavsett om jag uppfyllde resten av kravspecen.

Trädgårdsarbete, promenader och andra lättare fysiska aktiviteter kan räcka för att äldre människors mentala förmåga ska försämras senare.
Det är något inte helt solklart över vad man vill uppnå. Saxat av Thomas Hamilton Sagergrim, trägen och uppskattad grodsamlare och -skickare.

– Ey, du har ju kamphundar!
– Nä, jag svär, dom kampar aldrig!

Replikskifte mellan två yngre gentlemän varav den ena hade bundit sina doggar utanför Vivo. Den andre kan ha sagt ”campar” – men då borde den förste å andra sidan såvitt jag begriper ha sagt ”campinghundar”.

Jag lever ett verkligt asketiskt liv fastän det inte verkar så när jag hoppar in i min Jaguar.
Kirsti Paakkanen, vd för Marimekko. Jag är inte helt säker på att hon försökte vara rolig/aforistisk, men jag hoppas.

Vem vill på sin sällsynta kväll borta från vardagsrutinen /…/ möta en pubertal pessimist som med gäll röst deklarerar att världen är skit och dessutom stinker svett?
Kolumnist i Hufvudstadsbladet syftar friskt.

Spädbarnet färdades tillsammans med ytterligare fyra personer i en mindre bil.
Det är svårt att sätta fingret på varför man hakar upp sig på det här, men jag tror att det har något diffust att göra med att spädbarn så sällan kör bil.

Det är särskilt viktigt eftersom vi har mycket invandrarkillar i lagen … ja, jag skulle säga att det är en 40/20-fördelning mellan invandrare och svenskar.
Man som leder läxhjälp i knattefotbollslag berättar i radion om sin gärning. Fin satsning, fel kille.

Över 50 procent [av krögarna] vägrade servera inte berusade, vilket gläder kommunens alkoholhandläggare.
… vilket i sin tur antagligen förvånar många med mig. Det är inte sällan som icke borttagna dubblerade negationer inte förtydligar utan snarare tvärtom.

Boots is included in the price.
Tack för denna, Kerstin Rydén – och tack för att du berättade att ”detta innebär att man inte behöver betala extra för att kajka runt sjön i en roddbåt” när man besöker nån sorts parkhistoria nånstans. En någorlunda närliggande direktöversättning borde annars vara ”stövlar varde inkluderade i priset”.

Gott med Borgå mått
Här är det inte främst särskrivningen utan den mycket anspråkslösa sloganformuleringen som tilldrar sig min uppmärksamhet. Även om jag har varit i Borgå och funnit det vara en förtjusande stad tycker jag att formuleringen har en underton av ” … och tja, det vet man ju hur dom är i Borgå”.

Har vi tagit slut? Fråga personalen!
Apoteksskylt i botten av en tom hylla. Det är en enormt psykedelisk upplevelse att bli tilltalad inte bara av solkrämsflaskor utan dessutom av solkrämsflaskor som inte finns.

Allt talar för att samlandet kommer att fortsätta.

Inga kommentarer: