torsdag 1 januari 2009

Det. Är. Inte. Schysst. Att. Piratkopiera. (2008)

Varav hjärtat är fullt talar man påstås det, men det är inte alldeles sant. I så fall skulle varenda spalt jag skriver ha minst ett PS som handlar om illegal fildelning och piratkopiering. Så illa ska det inte bli, men ibland måste jag få klämma ur mig åtminstone något när det känns som om hjärtat nästan rinner över. Det gör det när jag läser de allra mest enfaldiga inläggen som handlar om att allt som går att sno och dela över nätet borde vara gratis och lagligt.

Några filosofiska reflektioner först: det är svårt att vara intellektuellt hederlig och samtidigt påstå att vissa (konkreta) produkter får kosta pengar medan andra (abstrakta) ska vara gratis. Det kan kosta lika mycket att framställa ett gäng låtar som att framställa till exempel en klocka, men färre tycker att det schysst att sno en klocka vare sig det är från urmakaren själv, återförsäljaren eller grannen. Guld är värdefullt för att vi har kommit överens om det, och det skulle vara möjligt att få folk att fatta att immateriella rättigheter också har ett värde.

Naturligtvis är grundproblemet att folk inte vill göra rätt för sig, men så säger ju ingen. Vissa påstår istället att kopiorna av ett verk inte är värda något. Det håller inte heller: om du köper en Volvo betalar du inte bara för plåtvärdet utan också för att den är en kopia av en prototyp som företaget har lagt ner massor av forsknings- och utvecklingspengar på. Varje ”kopia”, alltså varje bil, måste ta hem den kostnaden (plus alla andra kostnader som lokalhyror, städning, revision och personalavdelning etc.). Dessutom vill folk tjäna pengar också. Jo, faktiskt. Förläggare och bilfabrikanter också, inte bara altruistiska fildelare (som sannolikt trots allt också har någon typ av försörjning).

Nu nalkas jag pudelns kärna, och jag inser mina argument av vissa anses väga lätt eftersom jag är både förläggare och upphovsman. Dessa kategorier betraktas av vissa som en generell hämsko på det Fria Informationsutbytet (ett dilemma är förstås att den dag vi hämskor saknar incitament, alltså inte kan tjäna pengar på, att producera och ge ut så kommer det inte längre att finnas nåt att sno). Dock: det är alldeles extra enfaldigt att piratkopiera läromedel. Viss kopiering får ske och regleras i BONUS-avtalet mellan utbildningsanordnare och upphovsmannaorganisationer, men vissa skolor kopierar istället för att alls köpa böcker. Det finns skolor där eleverna inte får skriva på kopiorna för att nästa klass ska ha dem. Mindre än 1 % av den totala skolbudgeten, i den händelse ni undrar, går till tryckta och digitala läromedel.

Och vad är det då man vill slippa betala för? Jo, för kvalitetssäkrat pedagogiskt innehåll. Läromedelsförlagens investeringar är inte papper med tryck utan kvalitetssäkring av material som undervisande lärare framställer på sin fritid. Inte sällan har uppemot hundra lärare granskat ett färdigt material. Förlagen och författarna tjänar givetvis pengar, men – faktiskt – mest på de framgångsrika titlarna i stora ämnen. Latinböcker är i dessa dagar inte särskilt lukrativa, men vi gör dem för de behövs och för delar av den vinst vi gör på andra böcker.

Lägg till detta att Sverige är ett mycket litet språkområde men att investeringarna för en bok eller en webbtjänst är lika stora eller större än för t.ex. ett engelskt förlag. Den som gillar tanken på en framtid med ett rikt utbud av svenskproducerade läromedel utan reklam bör alltså stötta idén att det är synnerligen kortsynt och korkat att piratkopiera skolmaterial.

Ja – det var väl i stort sett bara det jag ville ha sagt: det är fult och dumt att stjäla. Jag inser att det är många som inte håller med mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie
Var och lyssnade på dig på bokmässan på Örebro slott i höstas och gillar de flesta av dina kåserier skarpt. Jag råkade höra ett underbart samtal på tunnelbanan för ett tag sedan. Tror du skulle kunna göra ett bra kåseri av det....
Om du vill ge mig en mailadress så kan du få historien
Mvh Maggie

Anonym sa...

Hej igen
Du får min avlyssning här i stället så får du göra vad du vill med den... Ämnet är:

"Passa dig för att samla på dig för mycket flex…"

Avlyssnat på tunnelbanan en dyster decemberdag

Två män i ganska svårbestämbar ålder ; den ene kanske runt 40 och den andre nog närmare de sextio. Samtalet rör sig om att det snart är jul och dags för lite ledighet. Den yngre nämner att han samlat på sig lite drygt 30 timmat flex som han ska passa på att ta ut nu i helgerna. Den äldre ryggar nästan lite bakåt och säger:
-Nä, nä, nä så gör aldrig jag. För tänk om man skulle dö i morgon. Då får ju arbetsgivaren de där timmarna gratis. Jag brukar göra som Persson, du vet han på avdelning C. Han brukar säga att han alltid lägger sig på ungefär 5 timmar minus, så att arbetsgivaren inte ska tjäna något på honom om han skulle dö knall och fall.
Den yngre funderar lite och säger sedan:
-Hm, det har jag aldrig tänkt på. Undrar hur ofta det händer det där… och vad som händer med timmarna. Det är ju för jävligt om arbetsgivaren bara lägger beslag på dem, de borde ju hamna i någon slags dödspool och kunna fördelas ut till andra på jobbet…

Ungefär här är det dags för mig att gå av tåget och vandra vidare i världen… decemberdagen kändes inte grå längre. Och huvudet är fullt av funderingar på dödspoolen…
Mvh Maggie

Marie sa...

Den var FIN, Maggie :-)! Tack -- och förlåt att jag inte lyckades kläcka ur mig en e-postadress förr ...

:-)M